Interview met Jos van den Bergh

josvandenbergh.jpg

"De auto moet ons meer gaan bedienen dan andersom."

Jos van den Bergh, Communicatie & Media Consultant bij MediaMondo, is één van de sprekers op het Automotive Seminar. Hij is al ruim 20 jaar een veelgehoorde naam in de automotive-industrie. Na enkele jaren werkzaam te zijn geweest bij Peugeot Nederland, maakt hij de overstap naar Renault Nederland als Marketing Communicatie Manager. In 2018 startte hij zijn eigen communicatie- en mediabureau, maar nog altijd met een sterke automotive focus. In de aanloop naar het seminar, stelden we hem alvast een aantal vragen.

Wat verwacht u van het evenement?
“Het evenement moet een eyeopener zijn. Ik ga vertellen dat er best een hoop uitdagingen zijn. Dat de auto-industrie echt moet opschakelen.”

Met het oog op de automotive-industrie: welke ontwikkelingen ziet u en welke interesseren u met name?
“De automarkt is een vrij stabiele markt. Natuurlijk zijn er jaarlijks een aantal kleine schommelingen, maar Europees gezien is de automarkt een vervangingsmarkt waar elk jaar vergelijkbare aantallen verkopen worden behaald en alleen belangrijke modelintroducties een plus voor merken realiseren. Daar staan dan dalingen in de verkoop tegenover, vooral vanaf het moment dat modellen oud zijn of in het geval van recessies. De winst van de Europese automarkt zit met name in het optimaliseren; efficiency aan de kostenkant, minder verkooppunten en meer digitale flows kunnen de resultaten voor de industrie positief beïnvloeden. Daarnaast liggen de kansen van de industrie bij participatie in car sharing projecten, nieuwe mobiliteitsservices en reductie van kosten door integratie van digitale toepassingen.”

Hoe speelt de industrie hier wat u betreft op in?
“Er wordt naar gestreefd een progressieve markt te zijn, maar dat is niet het geval. Terwijl de fabrieken nog auto’s blijven uitspuwen, zijn consumenten met hun telefoon in de hand op zoek naar een makkelijke manier om van A naar B te komen. In plaats van efficiency aan de kostenkant met behulp van digitalisering en daarnaast het faciliteren in een flexibel aanbod, geven bedrijven bijvoorbeeld korting om toch auto’s te blijven verkopen. Dat is dubbel duur. Er wordt nog steeds uitgegaan van de oude manier van verkopen: autobedrijf levert een bepaald type auto, consument komt naar showroom en kiest uit het desbetreffende aanbod. Terwijl de consument (gemiddeld genomen) helemaal niet meer zo denkt. Car sharing is ook zoiets. Veel bedrijven willen hier nog niet aan, terwijl de kansen voor het oprapen liggen.”

Waaruit valt dit op te maken?
“Onder andere uit het feit dat de aanschaf-funnel van een nieuwe auto anno 2019 voor meer dan 90% digitaal is. Op basis van klikgedrag kan de digitale boodschap worden geoptimaliseerd, hetgeen prospects verder en optimaal in de funnel naar aankoop brengt.”

Welk verschil verwacht u dat bijvoorbeeld de elektrische auto hierin gaat maken?
“Naast Tesla is een uitdaging voor de autosector dat hun aftersales business onder druk komt te staan. Een elektrische auto heeft immers minder onderdelen en dus minder onderhoud nodig dan een gewone auto. In dat kader moet de autobranche op zoek naar alternatieve verdienmodellen.”

Wat kunnen de mensen van u verwachten tijdens uw presentatie?
“Tijdens mijn presentatie neem ik de mensen mee in een aantal trends die laten zien dat de industrie moet veranderen, waarom dat moet en ook waarom dat nú moet. Een wake-up call eigenlijk. De auto moet ons als het ware meer gaan bedienen dan andersom.”

 

Kom ook naar het Automotive Seminar!

Meer weten over de visie van Jos, de ontwikkelingen in de automotive-industrie en wat dit voor uw organisatie gaat betekenen? Meld u dan kosteloos aan voor het Automotive Seminar op 28 november in DeFabrique te Maarssen. Met andere sprekers zoals Valéry Gresnigt, Marco Boender en Wouter Smit, belooft het een inspirerende dag te worden!

Terug naar overzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.