Interview met Marco Boender

marco-boender.jpg

"Men wil tegenwoordig van A naar B zonder langs een showroom te moeten, hoogste tijd om hierop in te spelen.”

Marco Boender, Chief Sharing Officer bij Fetch car sharing, is één van de sprekers op het Automotive Seminar. Hij is verantwoordelijk voor de dienstverlening van Fetch car sharing (Fetch Mobility BV), een organisatie dat deel uitmaakt van de Viscaal groep; een onafhankelijke B2B-specialist op het gebied van fleet-, rent-, lease- en Mobility as a Service oplossingen voor B2B-partijen in binnen- en buitenland. Met het seminar en de presentatie van Marco in het vooruitzicht, stelden we hem alvast een aantal vragen.

Wat verwacht u van het evenement?
“Ik heb er geen specifieke verwachtingen van, ik hoop dat ik er zelf wat wijzer van word op het gebied van data. Verder hoop ik dat het interactief wordt. Ik ben ook benieuwd naar de presentatie van EDM over data.”

Welke ontwikkelingen ziet u in de automotive industrie?
“Plat auto’s verkopen en verhuren gaat veranderen. Met Fetch car sharing zien we de ontwikkeling dat de generatie van nu een andere behoefte heeft dan puur het hebben van een auto. Efficiënt van A naar B komen heeft de prioriteit. Men wil niet meer de lasten van een auto, maar wel de lusten. Naar de showroom toe moeten om daar te bekijken wat het aanbod is van de dealer, past hier ook niet meer bij. Met car sharing spelen we daarop in. Je moet overigens niet kijken naar automotive, maar naar mobiliteit. De auto is een gebruiksvoorwerp. We kijken naar de mobiliteit in de breedste zin van het woord en wat daarop aansluit. Voor hetzelfde ga je namelijk aan de slag met fietsen of met steps. Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. als je vanuit shared mobility kijkt.’ Mobility as a Service zal daarbij leidend worden.”

Wat vindt u zelf vooral belangrijk?
“Ik hecht zelf veel waarde aan veiligheid in de auto en wil me daar met Fetch ook op richten. Er zijn automerken in de markt die met de meest vernuftige aanpassingen komen. Ik vind het zelf belangrijk dat dit bijdraagt aan de veiligheid en dat we er nú iets aan hebben. Het grootste probleem op dit moment is wat mij betreft het gebruik van mobiele telefoons in de auto. Dáár moeten we iets mee. Maar er bestaat bijvoorbeeld ook een sensor die kan waarnemen of een auto schade oploopt. Ook als een gebruiker dit niet zou melden (onzichtbare schade). Hier liggen nog veel kansen. Denk aan zelfrijdende auto’s die perfect op elkaar anticiperen en straks keurig in een treintje achter elkaar aan rijden.”

Hoe ziet u de verhouding tussen het bezitten van een auto en car sharing?
‘Er zullen altijd mensen zijn die liefhebber zijn van auto’s, het blijft populaire commodity. Maar als je kijkt naar wat er in de maatschappij gebeurt, onder andere verstedelijking en maatregelen met het oog op duurzaamheid, dan sluit het simpelweg niet aan om per huishouden twee auto’s voor de deur te hebben staan. Sterker nog, je krijgt in de steden op veel plekken al niet eens méér dan 1 parkeervergunning.”

Kunt u een inkijkje geven in wat u gaat vertellen op het seminar?
“Ik ga iets vertellen over car sharing, wat we daarvan leren, wat we doen en wat we niet doen. Ook met het oog op data; wat doen we wel en wat niet. We hebben heel veel data, want we weten natuurlijk hoe er gebruikt wordt. Daarin is het belangrijk de juiste keuzes te maken voor de optimale klantbeleving.”

 

Kom ook naar het Automotive Seminar!

Meer weten over de visie van Marco, de ontwikkelingen in de automotive industrie en wat dit voor uw organisatie gaat betekenen? Meld u dan kosteloos aan voor het Automotive Seminar op 28 november in DeFabrique te Maarssen. Met andere sprekers zoals Valéry Gresnigt, Jos van den Bergh en Wouter Smit, belooft het een inspirerende dag te worden!

Terug naar overzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.