Interview met Wouter Smit

interview-wouter-smit.jpg

"Win de autokoper van morgen met artificial intelligence."

Wouter Smit, Data scientist bij EDM, is één van de sprekers op het Automotive Seminar. Hij helpt automotive klanten bij het ontwikkelen van modellen en algoritmes en is bij EDM verantwoordelijk voor het Renewal model. Dit model stelt organisaties in staat te voorspellen wanneer consumenten toe zijn aan een nieuwe auto. Met slechts een aantal dagen te gaan tot het seminar, stelden we Wouter een aantal vragen.

Wat verwacht u van het evenement?
“Ik heb er hoge verwachtingen van! Ik ben ook heel benieuwd naar de sprekers. Uiteindelijk hoop ik op veel inspiratie!”

Met het oog op de automotive-industrie: welke ontwikkelingen ziet u en welke interesseren u met name?
“Ik zie tal van interessante ontwikkelingen. Ik heb natuurlijk een beetje een databril op en ben met name geïnteresseerd in artificial intelligence, maar dat is ook omdat daar enorme groeimogelijkheden zitten voor de automotive sector.”

Kunt u hier een voorbeeld van geven?
“Hierbij denk ik onder andere aan zelfrijdende auto’s, kentekenherkenning en efficiëntere productieprocessen. Zo las ik laatst dat het met artificial intelligence (of specifieker: image recognition) mogelijk is om al in het productieproces te ontdekken of er imperfecties zitten in het plaatwerk. Deze systemen zijn vervolgens in staat te beoordelen of het plaatwerk voldoet aan de vooraf gedefinieerde marges. Hierdoor wordt een hogere productiebetrouwbaarheid bereikt dan met mensen ooit zouden kunnen. Daarnaast is het met artificial intelligence mogelijk om letsel in te schatten na een ongeval; aan de hand van het ongeval kan al worden ingeschat wat voor letsel slachtoffers potentieel hebben opgelopen. Hierdoor kunnen verplegers heel gericht behandelen. Dat kan levens redden!”

Hoe kijkt u naar de mogelijkheden voor Marketing en Sales binnen de industrie?
“Ik zie de waarde van artificial intelligence in verbeterde klantervaring, hogere sales door relevantere aanbiedingen en lagere marketing- en saleskosten. Met artificial intelligence is het bijvoorbeeld mogelijk om erachter te komen wat de meest relevante momenten zijn om met klanten te communiceren, maar ook om de juiste boodschap aan te passen naar het specifieke moment. Zo bouwt een organisatie aan het merk en valt het niet van de radar, maar wordt ook op het juiste moment een aanbieding gedaan. Verder zie ik nieuwe vormen van mobiliteit voor me, denk aan het delen van auto’s met anderen, zoals Fetch Car Sharing aanbiedt. Ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt. Ook als ik kijk naar mijn persoonlijke afwegingen; ik ben vanuit duurzaamheidsoverwegingen groot voorstander van car sharing of elektrisch leasen, maar kopen heeft nog steeds veel voordelen.”

Is de huidige markt klaar voor al deze innovatie?
“Er is dus veel gaande, maar naast alle ontwikkelingen zie ik ook een hele traditionele markt die met de dag leeft. Ik ben ook benieuwd hoe dát zich ontwikkelt. We bespreken waanzinnige innovaties, maar hier kan de markt alleen van profiteren met een langetermijnplanning. Ik hoop dat organisaties geïnspireerd worden om hier goed over na te denken en hiermee aan de slag te gaan.”

Kunt u een inkijkje geven in wat u zoal gaat vertellen op het seminar?
“Ik ga wat vertellen over het landschap van AI en machine learning, en hoe dat overlapt met de automotive industrie. Ook zal ik het Renewal model behandelen; een model dat we hebben ontwikkeld voor één van onze klanten. Met dit model is het mogelijk om te voorspellen wanneer een consument toe is aan nieuwe auto van dat specifieke merk. Dit biedt veel inzichten, bijvoorbeeld wat de juiste contactmomenten zijn. Zo worden campagnes veel effectiever en kan met aanzienlijk minder marketing spend meer en doelgerichter worden verkocht.

Ik hoop, samen met de andere sprekers, mensen te inspireren om na te denken over de langere termijn en om écht aan de slag te gaan.”

 

Kom ook naar het Automotive Seminar!

Meer weten over de visie van Wouter, het Renewal model, de ontwikkelingen in de automotive-industrie en wat dit voor uw organisatie gaat betekenen? Meld u dan kosteloos aan voor het Automotive Seminar op 28 november in DeFabrique te Maarssen. Met andere sprekers zoals Valéry Gresnigt en Marco Boender, belooft het een inspirerende dag te worden!

Terug naar overzicht
Verstand van data.
Gevoel voor marketing.